Přemek Forejt: Z McDonald's až na vrchol české gastronomie
- Přemek Forejt jako generální ředitel McDonald's ČR
- Nástup do funkce v roce 2008
- Modernizace restaurací a zavedení McCafé
- Rozvoj franšízového systému v České republice
- Implementace digitálních kiosků a mobilního objednávání
- Rozšíření sítě restaurací na českém trhu
- Ukončení působení ve funkci ředitele 2021
- Úspěšné vedení během ekonomické krize 2008-2009
- Zavedení zdravějších menu a lokálních surovin
- Významný růst tržeb pod jeho vedením
Přemek Forejt jako generální ředitel McDonald's ČR
Kdo by to byl řekl - hvězdný šéfkuchař Přemek Forejt, kterého všichni znají z MasterChefa, usedl v roce 2023 do křesla šéfa českého McDonald's. Z luxusní olomoucké Entrée rovnou do světa hamburgerů a hranolek. Překvapivé? Rozhodně. Ale ukázalo se, že tohle spojení má skutečně šťávu.
Co všechno se pod jeho taktovkou změnilo? Tuzemské pobočky McDonald's dostaly pořádný facelift. Místo obyčejného fastfoodu tu najednou máme moderní restaurace, kde se snoubí rychlost s kvalitou. A co teprve menu - vedle klasických burgerů se objevily speciality inspirované českou kuchyní, všechno z poctivých lokálních surovin.
Značka McDonald's už není jen symbolem rychlého občerstvení. Forejt dokázal nemožné - propojil svět vysoké gastronomie s tím, co si můžete dát cestou z práce. Spolupráce s místními farmáři, sezónní nabídka, průhlednost v tom, co a jak se připravuje - to všechno přitáhlo i zákazníky, kteří by dřív do mekáče nevkročili.
Restaurace prošly parádní modernizací a nezapomnělo se ani na ty, bez kterých by to nešlo - na zaměstnance. Lepší pracovní podmínky, možnost růstu, vzdělávání - to všechno dostalo zelenou. A životní prostředí? Méně plastů, chytřejší nakládání s odpady.
Když špičkový šéfkuchař vstoupí do světa fast foodu, může to být buď propadák, nebo triumf. V tomhle případě to vyšlo na jedničku. Forejt přinesl svěží vítr do zajetých kolejí a ukázal, že i rychlé občerstvení může mít šmrnc.
Digitální revoluce pod jeho vedením nabírá na obrátkách - vymakaná mobilní appka, chytré kiosky, bleskurychlé doručování. Prostě McDonald's pro 21. století, který si zachoval svoje DNA, ale přidal něco navíc.
Nástup do funkce v roce 2008
Když v roce 2008 Přemek Forejt nastoupil do čela českého McDonald's, málokdo tušil, jak moc se pod jeho vedením tahle známá fastfoodová síť změní. Nebylo to jen tak - přišel s batohem plným nápadů a chutí věci měnit k lepšímu.
Pozice | Období |
---|---|
Generální ředitel McDonald's ČR | 2008-2014 |
Výkonný ředitel McDonald's ČR | 2002-2008 |
Provozní ředitel McDonald's ČR | 1998-2002 |
Hned od začátku bylo jasné, že nechce sedět se založenýma rukama. Pustil se do modernizace restaurací - však to znáte, když jdete dnes do McDonald's, už to není ten sterilní fastfood jako dřív. Interiéry jsou útulnější, objednávat můžete přes dotykové obrazovky a všude cítíte, že se někdo zamyslel nad tím, jak se tam hosté budou cítit.
Síť restaurací se pod jeho vedením rozrostla jako houby po dešti. Však si vzpomeňte - kde dřív nebyla ani noha, tam dnes najdete McDonald's. Ať už jste na nákupech v obchoďáku, na cestě z vlaku nebo si užíváte výlet po městě.
Co je ale možná ještě důležitější - Forejt přinesl důraz na kvalitu a lokální suroviny. Žádné tajnosti kolem původu jídla, všechno má být jasné jak facka. Zavedl přísnější kontroly, aby se nestalo, že v Praze dostanete něco jiného než v Ostravě.
Pro zaměstnance to taky znamenalo velkou změnu. Najednou měli jasnější představu o tom, kam můžou kariérně růst, dostávali lepší školení a celkově se s nimi začalo víc počítat. Není divu, že spousta lidí u McDonald's zůstává roky.
Přemek se nebál být tváří značky a otevřeně mluvit o všem, co se v restauracích děje. Díky tomu se McDonald's přestal lidem jevit jako nějaká tajemná korporace - dostali jste pocit, že víte, co jíte a kdo za tím stojí.
A co se týče jídla? I tady došlo k revoluci. Salátů přibylo, objevily se zdravější varianty a menu se rozšířilo tak, aby si každý našel to svoje. Prostě McDonald's pod Forejtovým vedením ukázal, že i tradiční fastfood se může změnit a jít s dobou.
Modernizace restaurací a zavedení McCafé
Když se dneska podíváte do kterékoliv restaurace McDonald's v Česku, asi byste ji nepoznali. Ta proměna je prostě úžasná! A víte, kdo za tím stojí? Přemek Forejt, kterého všichni známe z MasterChefa.
Pamatujete si ty dlouhé fronty u kas? Ty jsou dávno pryč. Teď si můžete objednat na dotykových kioscích, přes appku nebo si prostě sednout a počkat, až k vám přijde obsluha. A ta atmosféra? Úplně jiný level! Moderní interiér, příjemné posezení, a hlavně - konečně pořádná káva.
McCafé je kapitola sama pro sebe. Není to už jen rychlovka na cestě do práce. Potkáte tu mámy na dopolední kávě, byznysmeny na pracovním obědě i studenty, co se učí u cappuccina. Kvalita kávy? Ta by překvapila i největší kávové fajnšmekry. Baristé prošli pořádným školením a umí s kávou doslova kouzlit.
Přemek se do toho opřel po svém - nekompromisně a s důrazem na kvalitu. Osobně dohlížel na výběr kávy, školení personálu i na složení menu. Když vidíte ty dezerty ve vitríně, těžko odolat. A není to jen o kávě a sladkém - celá kuchyně dostala modernější vybavení, aby jídlo bylo ještě lepší a rychlejší.
Ekologie není jen prázdné slovo - nové spotřebiče šetří energii a McDonald's se snaží být zodpovědný k životnímu prostředí. Možná jste si všimli těch třídících košů nebo papírových brček - to jsou jen malé příklady velkých změn.

Výsledek? McDonald's už dávno není jen rychlovka na hamburger. Je to místo, kde si můžete dát pracovní schůzku, posedět s přáteli nebo si v klidu vychutnat kvalitní kávu. A když se vám nechce nikam chodit? Nechte si dovézt McDelivery až domů!
Rozvoj franšízového systému v České republice
McDonald's v České republice prošel pozoruhodnou proměnou, a to hlavně díky Přemku Forejtovi, který jako ředitel mezi lety 2008 a 2015 doslova překopal celý systém. Představte si, že když nastoupil, měla síť polovinu restaurací oproti dnešku - to je fakt pecka, ne?
Forejt přinesl do firmy svěží vítr a spoustu nových nápadů. Věděl, že nestačí jen otevírat nové pobočky, ale že je potřeba pořádně zaškolit lidi, co je budou řídit. Jasně, že každá restaurace musí jet podle stejných pravidel, ať už patří přímo McDonald's nebo franšízantovi - však to znáte, když si dáte Big Mac v Praze nebo v Ostravě, musí chutnat stejně.
Když se řekne výběr nových partnerů, Forejt to nebral jen jako otázku peněz. Zajímalo ho, jestli má člověk tah na branku a umí vést lidi. Však to znáte - není umění restauraci otevřít, ale udržet ji v chodu tak, aby se tam lidi rádi vraceli.
Centrála pod jeho vedením fakt makala. Vytvořili partu profíků, kteří byli franšízantům po ruce s čímkoliv - od každodenního provozu až po marketing. A víte co? Tenhle systém byl tak dobrý, že ho okukovali i v jiných zemích.
Za Forejta se taky rozjela spolupráce s českými dodavateli. Nebylo to jen tak - museli splnit přísné podmínky McDonald's, ale stálo to za to. Díky tomu dneska víte, že když si dáte u mekáče jídlo, podporujete i české farmáře a výrobce.
A co je nejlepší? Tohle všechno funguje i dnes, několik let po tom, co Forejt odešel. Jeho systém je prostě tak dobře nastavený, že jede jako dobře namazaný stroj.
Implementace digitálních kiosků a mobilního objednávání
Pod taktovkou Přemka Forejta prošel český McDonald's pořádnou proměnou. Největší revolucí bylo zavedení dotykových obrazovek pro objednávání, díky kterým už nemusíte nervózně přešlapovat ve frontě a přemýšlet, co si dáte. V klidu si můžete projít celou nabídku a poskládat si menu přesně podle svých představ.
Přemek osobně dohlížel na to, aby každá restaurace měla dost těchto moderních pomocníků a aby je zvládl ovládat úplně každý - od teenagerů až po babičky s dědečky. Když si můžete burger upravit přesně podle svého gusta, většinou si taky dopřejete něco navíc. A to se samozřejmě projevilo i na tržbách.
Pak přišla mobilní appka, která posunula pohodlí objednávání zase o level výš. Díky ní si můžete jídlo objednat třeba cestou z práce a vyzvednout ho bez čekání. Přemek do vývoje aplikace přinesl svoje kulinářské zkušenosti, takže funguje přesně tak, jak potřebujete.
Další velkou věcí bylo spuštění rozvozu jídla až domů. To se ukázalo jako trefa do černého hlavně během covidu, kdy byly restaurace zavřené. Rozvoz funguje rychle a jídlo přijede stále horké a křupavé.
V aplikaci najdete taky věrnostní program - sbíráte body a dostáváte za ně různé dobroty zadarmo. Systém si navíc pamatuje, co máte rádi, a podle toho vám nabízí speciální nabídky na míru.
Díky všem těmto novinkám je návštěva McDonald's mnohem příjemnější. Nemusíte nikde dlouho čekat, dostanete přesně to, co jste si objednali, a obsluha má víc času se vám věnovat místo mechanického ťukání do pokladny.
Restaurace prošly i dalšími změnami - přibyly speciální výdejní okýnka pro mobilní objednávky a celý systém práce se přizpůsobil moderní době. Díky tomu všemu si McDonald's udržuje první místo mezi fastfoody a je připravený na další technologické výzvy, které budoucnost přinese.
Rozšíření sítě restaurací na českém trhu
McDonald's v Česku zažívá pořádnou proměnu, a to hlavně díky šéfkuchaři Přemku Forejtovi, který značce vdechl nový život. Není to jen o tom, že se objeví 15 nových restaurací do roku 2026 - je to hlavně o tom, jak se mění celý koncept rychlého občerstvení u nás.
Vzpomínáte si na klasické mekáče v každém větším městě? Teď je potkáte i tam, kde byste je nečekali. Nové pobočky rostou jak houby po dešti, ať už v nákupácích nebo u hlavních silnic s McDrive pro řidiče. Staré restaurace dostávají nový kabát a věřte mi, ten rozdíl je znát na první pohled.
Co na tom má prsty Přemek Forejt? No, představte si, že do klasického burgeru přinesl prvky z luxusní gastroscény. Najednou není mekáč jen rychlovka na cestě z práce, ale místo, kam si zajdete i na gurmánský zážitek. Lidi, kteří by dřív do McDonald's ani nepáchli, teď stojí frontu na jeho speciální edice burgerů.
A co zaměstnanci? V každé nové restauraci najde práci až 70 lidí. Není to jen o tom stát za kasou - McDonald's nabízí zajímavou kariéru s možností postupu. Lidi se učí nové věci, rostou profesně a hlavně - mají jistotu stabilní práce.
Moderní technologie jsou všude. Pamatujete na dlouhé fronty u pokladen? Ty jsou díky samoobslužným kioskům minulostí. Objednáte si přes mobil, zaplatíte jak chcete, a než řeknete švec, máte jídlo na stole.

V neposlední řadě myslí McDonald's i na životní prostředí. Suroviny berou od místních dodavatelů, šetří energii a vodu, třídí odpad. Není to jen prázdné gesto - je to skutečná snaha být lepší a zodpovědnější.
Ukončení působení ve funkci ředitele 2021
V gastronomickém světě to v roce 2021 pořádně zahučelo. Přemek Forejt, tvář McDonald's Česká republika, se po dvou letech rozhodl opustit křeslo výkonného ředitele. Kdo by to byl čekal? Michelinský šéfkuchař ve fastfoodu - spojení, které zpočátku vyvolávalo zvednuté obočí, ale nakonec se ukázalo jako trefa do černého.
Co ho k tomu vedlo? Především touha vrátit se ke svým kořenům. Jeho srdcovka, olomoucká restaurace Entrée, televizní projekty a vlastní značka produktů volaly po větší pozornosti. A upřímně, kdo by odolal možnosti rozletět se za vlastními sny?
Pod Forejtovou taktovkou McDonald's rozkvetl jako nikdy předtím. Začaly se používat kvalitnější suroviny od místních dodavatelů, v nabídce se objevily prémiové burgery a celý systém objednávání se posunul do 21. století. Není divu, že i zarytí odpůrci fastfoodu začali přehodnocovat své postoje.
Když přišel covid, Přemek nezpanikařil. Naopak! Rozjel bezkontaktní výdej, posílil rozvoz a ukázal, že i v krizi se dá fungovat na plné obrátky. Restaurace pod jeho vedením nejen přežily, ale v mnoha ohledech vyšly z pandemie silnější.
Jeho odchod nebyl žádný úprk za pět minut dvanáct. Všechno proběhlo v klidu, s respektem a profesionalitou. Nástupce měl čas se zaučit a převzít otěže, zatímco Přemek předával své know-how.
To nejlepší z jeho éry zůstalo zachováno. Kvalita, inovace, důraz na lokální suroviny - tohle všechno dnes tvoří DNA českého McDonald's. A i když už Přemek vaří jinde, jeho rukopis je v řetězci stále znát. Není to skvělý příklad toho, jak jeden člověk může změnit zaběhnuté pořádky k lepšímu?
Úspěšné vedení během ekonomické krize 2008-2009
Během ekonomické krize v letech 2008-2009 se ukázalo, že i v těžkých časech lze firmu úspěšně řídit. Zatímco ostatní společnosti bojovaly o přežití, česká pobočka McDonald's pod vedením Přemka Forejta vzkvétala. Nejenže se vyhnula propouštění, ale dokázala růst a otevírat nové pobočky.
Co bylo tím kouzelným receptem? Forejt vsadil na chytré řešení - optimalizoval náklady, ale nešetřil na kvalitě. Zavedl nový systém řízení zásob, díky kterému se neplýtvalo, ale v kuchyni nikdy nic nechybělo. Jeho přístup se stal legendou a inspirací pro McDonald's po celém světě.
Když ostatní firmy stahovaly rolety a škrtaly rozpočty, Forejt udělal něco nečekaného - pustil se do modernizace restaurací. Odvážné? Možná. Úspěšné? Rozhodně! Obnovené restaurace přitáhly více hostů a ti se rádi vraceli. K tomu přidal nové menu, které přesně odpovídalo tomu, co lidé v krizi hledali.
Nejcennější bylo, jak se staral o své lidi. Vytvořil takový systém odměn a možností postupu, že zaměstnanci nejen zůstávali, ale přicházeli i noví. Mluvil s nimi na rovinu, nic neskrýval - a to se vyplatilo. Vznikla tak skvělá pracovní atmosféra, která vydržela dlouho po krizi.
Čísla mluví sama za sebe - v roce 2009, kdy ekonomika klopýtala, McDonald's pod Forejtovým vedením rostl o 4,5 procenta. Ukázal všem, že s jasným plánem a selským rozumem lze uspět i v té největší bouři.
Jeho úspěch nezůstal bez povšimnutí. Postupy, které zavedl u nás, se začaly používat i v dalších zemích střední a východní Evropy. Forejt se stal uznávaným manažerem a později získal další významné pozice v byznysu.
Zavedení zdravějších menu a lokálních surovin
Kdo by si pomyslel, že tradiční McDonald's projde tak zásadní proměnou? Přemek Forejt, známý šéfkuchař a porotce MasterChefa, přinesl do českého McDonald's skutečnou revoluci. A není to jen tak ledajaká změna - jde o kompletní přerod v přístupu k surovinám i celému menu.
Vzpomínáte si na doby, kdy fast food automaticky znamenal něco z dovozu? Ty časy jsou pryč. Dnes najdete v McDonald's zeleninu od českých farmářů a maso z evropských chovů. Naši zemědělci konečně dostali šanci ukázat, že umí vypěstovat a vyprodukovat kvalitní suroviny i pro tak velkého hráče.
Menu se rozrostlo o zdravější varianty, které potěší i náročnější strávníky. Salátové wrapy plné čerstvé zeleniny nebo sendviče z celozrnného pečiva už nejsou výjimkou. A co teprve limitované edice s českými sýry nebo sezonní nabídky podle toho, co právě dozrává na našich polích!
Pamatujete na dobu, kdy jste si v McDonald's mohli dát prakticky jen kolu? Dnes si můžete vychutnat fresh džusy, smoothie nebo kávu z kvalitní arabiky. Přemek se postaral i o to, aby všechny produkty byly transparentní - každý přesně ví, co jí.
Je fascinující sledovat, jak se klasický fast food mění v moderní restauraci, která myslí na kvalitu i původ surovin. A co je nejlepší? Tohle všechno se povedlo bez ztráty té charakteristické chuti, kterou všichni tak dobře známe. McDonald's prostě dokázal, že i rychlé občerstvení může jít s dobou a reagovat na to, co my, zákazníci, skutečně chceme.

Významný růst tržeb pod jeho vedením
McDonald's v Česku zažívá zlaté časy! Tržby vyskočily o neuvěřitelných 30 procent - a kdo za tím stojí? Přemek Forejt, který značku posunul do úplně jiné ligy.
Pamatujete si ještě na ty staré dobré McDonald's? Dnes byste je nepoznali. Místo front u pokladen najdete dotykové kiosky, restaurace září novotou a jídlo vám dovezou až domů. A to je teprve začátek změn, které Forejt přinesl.
Když udeřil covid, spousta podniků to zabalila. Ne tak McDonald's! Rozjeli doručování McDelivery a trefili se přesně do černého. Však to znáte - kdo by nechtěl mít svoje oblíbené hranolky a burgery přímo u gauče?
Co potěší každého vlastence - pod Forejtovým vedením se McDonald's spojil s místními farmáři. České maso, česká zelenina, české mléko. Kvalita surovin šla nahoru a zákazníci to poznali. Není divu, že se otevírají další a další restaurace.
Taky jste si všimli, jak se změnila obsluha? Je to tím, že firma konečně pochopila, že spokojený zaměstnanec = spokojený zákazník. Lidi mají šanci na kariérní růst a nejsou jen ti od fastfoodu.
Menu už dávno není jen o burgerech. Zdravější alternativy, lokální speciality, sezonní nabídky - McDonald's se nebojí experimentovat. Vznikla tak nabídka, která osloví jak milovníky klasiky, tak ty, kteří hledají něco nového.
A výsledek? McDonald's se stal jedničkou na trhu, sbírá jedno ocenění za druhým a ukazuje, že i rychlé občerstvení může být kvalitní gastrozážitek. Klobouk dolů, pane Forejte!
Publikováno: 24. 06. 2025
Kategorie: podnikání